Τρίτη, 15 Νοεμβρίου 2016

H ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΑΝΑΚΤΗΣΗΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ - Ορθές πρακτικές

Κεφάλαιο 1: Μηχανικοί Σκληροί Δίσκοι


1. ΑΠΟΚΤΗΣΗ ΤΕΧΝΟΓΝΩΣΙΑΣ

Η απόκτηση εξειδίκευσης στην ανάκτηση δεδομένων δεν είναι ούτε γρήγορη, ούτε εύκολη διαδικασία. Υπάρχουν χιλιάδες διαφορετικά μοντέλα σκληρών δίσκων από διάφορες κατασκευάστριες εταιρίες· όταν μία τεχνική έχει επιτυχία σε έναν δίσκο, αυτό δε σημαίνει ότι θα έχει και σε άλλον. Μοντέλα του ίδιου κατασκευαστή μπορεί να έχουν τεράστιες διαφορές στη λειτουργία και στην αρχιτεκτονική τους. Θα πρέπει να αποκτηθεί η σχετική τεχνογνωσία, γενική γνώση και τεχνική λεπτομέρεια και αυτή η γνώση να τελειοποιηθεί, ούτως ώστε να αρχίσει κανείς να αποκτά μια σχετικά άνεση.
Οι κατασκευαστές των σκληρών δίσκων είναι ιδιαιτέρως φειδωλοί στην διασπορά των τεχνικών και τεχνολογικών πληροφοριών μιας και προσπαθούν να διασφαλίσουν τα μυστικά και το απόρρητο των τεχνολογιών που εφαρμόζουν.

Τα αξιόπιστα εργαλεία διαγνωστικού ελέγχου είναι ιδιαίτερα ακριβά. Επαρκής εκπαίδευση (αν υπάρχει διαθέσιμη) για τη χρήση αυτών των εργαλείων είναι απαραίτητη και επίσης εξαιρετικά ακριβή. Τα διάφορα εκπαιδευτικά μαθήματα ανάκτησης δεδομένων ανά τον κόσμο παρέχουν μόνο ένα μικρό εισαγωγικό τμήμα. Η εμπειρία αμέτρητων ωρών και η διαδικασία troubleshooting δεν μπορεί να αντικατασταθεί.

Παρόλο που οι γνώσεις των ανά τον κόσμο μηχανικών ανάκτησης δεδομένων προέρχονται από δοκιμή και σφάλμα, είναι πολύ σημαντικό να μην αποκτά κανείς γνώσεις εις βάρος των πελατών που έφεραν τον δίσκο τους για να ανακτήσουν τα δεδομένα τους. Δεχόμαστε πάρα πολλούς δίσκους που έχουν ήδη δουλευτεί από άλλους τεχνικούς. Ένα σημαντικό μέρος αυτών έχουν καταπονηθεί ή καταστραφεί – μαζί με αυτούς έχουν χαθεί και οι πιθανότητες ανάκτησης. Η εφαρμογή μιας σειράς ενδεδειγμένων τεχνικών ανάκτησης δεδομένων μπορεί να βελτιώσει το αποτέλεσμα και να είναι προς όφελος όλων των ενδιαφερόμενων πλευρών.

ΒΑΣΙΚΗ ΑΡΧΗ

ΔΕΝ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΖΟΜΑΣΤΕ ΜΕ ΔΙΣΚΟΥΣ ΠΕΛΑΤΩΝ. ΑΠΟΚΤΟΥΜΕ ΤΕΧΝΟΓΝΩΣΙΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΩΝΤΑΣ DUMMY ΔΙΣΚΟΥΣ.


2. ΓΕΝΙΚΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ

  1. Καθορίστε τα όριά σας. Το συμφέρον του πελάτη θα πρέπει να είναι πρώτη προτεραιότητα. Αντισταθείτε στην (συνήθως γλυκιά) πρόκληση του πειραματισμού με τα δεδομένα του πελάτη – θα χειροτερέψει η κατάσταση του δίσκου! Αν δεν έχετε τις γνώσεις, τον εξοπλισμό, την εμπειρία και την αυτοπεποίθηση ούτως ώστε να φέρετε εις πέρας μια συγκεκριμένη εργασία ανάκτησης, απλά σταματήστε. Είναι προτιμότερο να αφήσετε την συγκεκριμένη εργασία για κάποιον άλλο, από το να καταστρέψετε τις πιθανότητες ο πελάτης σας να πάρει πίσω τα δεδομένα του.
Έχετε υπόψιν, ότι οι επαγγελματίες του Data Recovery αρκετές φορές μεταφέρουν δύσκολες υποθέσεις σε συναδέλφους τους με μεγαλύτερη εμπειρία ή εξειδίκευση στη συγκεκριμένη βλάβη, καθώς κάτι τέτοιο θα ωφελήσει τόσο τον πελάτη, όσο και τους ίδιους.
  1. Η σωστή διάγνωση είναι το Α και το Ω. Δεν μπορείτε να διορθώσετε το πρόβλημα αν δεν ξέρετε ποιο είναι το πρόβλημα. Αντίθετα, μπορεί να κάνετε τα πράγματα χειρότερα δοκιμάζοντας διάφορες τεχνικές στην τύχη χωρίς να έχει γίνει κατανοητή η φύση της βλάβης.

Εικ.1 Η ανάκτηση δεδομένων απαιτεί τον κατάλληλο εξοπλισμό
  1. Αν δεν έχετε τα κατάλληλα εργαλεία, μην αυτοσχεδιάζετε. Αν πρέπει να ανοίξετε ένα σκληρό δίσκο, κάντε το μόνο σε πιστοποιημένο clean room και όχι στην κουζίνα, το μπάνιο ή το μηχανουργείο της γειτονιάς.
  2. Μην κάνετε κάτι που δεν μπορεί να αναιρεθεί αργότερα. Κρατήστε ανοιχτό το σενάριο της επιστροφής του δίσκου στην αρχική του κατάσταση. Μην κάνετε ενέργειες που δεν έχουν γυρισμό. Να έχετε κατά νου ότι ίσως χρειαστεί να παραδώσετε το δίσκο ακριβώς στην ίδια κατάσταση που τον παραλάβατε.
  1. Αρχειοθετήστε και καταγράψτε τα πάντα. Καταγράψτε κάθε βήμα που κάνετε στη διαδικασία ανάκτησης. Θα βοηθήσει είτε εσάς είτε τον επόμενο τεχνικό που θα ασχοληθεί με τον δίσκο. Αν κρατήσετε καλές σημειώσεις, μπορείτε να φτιάξετε έναν οδηγό για τον επόμενο δίσκο που θα αντιμετωπίσετε με παρόμοιο πρόβλημα.
    Βάλτε καρτελάκια σε όλα τα εξαρτήματα του δίσκου, καλώδια, κουτιά, τροφοδοτικά κλπ έτσι ώστε ο πελάτης να πάρει πίσω όλα όσα σας έχει φέρει και για να μην τα μπερδέψετε με τα αντίστοιχα κάποιου άλλου δίσκου.
  1. Δοκιμάστε καινούργιες διαδικασίες σε έναν δοκιμαστικό δίσκο. Μερικές φορές μια καινούργια διαδικασία ή μέθοδος μπορεί να καταστρέψει έναν δίσκο. Φροντίστε να μην είναι δίσκος πελάτη...
  1. Δεν μπορείτε να χρησιμοποιείτε λογισμικά για κάποια βλάβη στο hardware. Αν ένας δίσκος εμφανίζει πρόβλημα, το να προσπαθεί κανείς να αντιγράψει τα δεδομένα χωρίς να έχει διορθώσει το πρόβλημα, είναι συνταγή καταστροφής. Ο δίσκος μπορεί να καταρρεύσει και να είναι μη ανακτήσιμος. Μάθετε να αναγνωρίζετε προβλήματα στο hardware και πότε να σταματάτε αυτό που κάνετε.
  1. Να είστε υπομονετικοί. Χρησιμοποιήστε όλες σας τις αισθήσεις για να εξετάσετε έναν δίσκο. Δείτε με υπομονή κάθε πτυχή της περίπτωσης. Μία βλάβη μπορεί να είναι πολύ προφανής αν ασχοληθείτε αρκετά με το να την εντοπίσετε. Μια λανθασμένη διάγνωση όχι μόνο σπαταλάει χρόνο, αλλά θέτει και τα δεδομένα σε κινδύνους.
  1. Μεταχειριστείτε όλα τα δεδομένα ως εμπιστευτικά.
Τα δεδομένα των πελατών είναι πάντα ανεκτίμητα. Μην τα εκθέτετε σε κινδύνους ασφάλειας ή διαρροών. Όταν μία ανάκτηση ολοκληρωθεί και όλα έχουν πάει καλά, διαγράψτε με ασφάλεια τα μέσα που χρησιμοποιήσατε για την ανάκτηση (κλώνους, image files) και επιβεβαιώστε τη διαγραφή.

  1. Να είστε ειλικρινείς και τίμιοι. Από όλες τις πρακτικές που αναφέραμε μέχρι τώρα, αυτή είναι η σημαντικότερη.